
	 1	

Russia’s	New	Information	War:	What	It’s	Like	and	What	to	Do	About	It	

	
J.	Michael	Waller	
	
As	submitted	for	publication	in	Fred	Fleitz,	ed.,	Putin’s	Reset	(Washington:	Center	for	

Security	Policy,	2016).	

	

Introduction	

	
As	soon	as	he	took	control	of	Russia	in	the	last	hours	of	1999,	Vladimir	Putin	
leveraged	information	warfare	and	propaganda	to	destroy	his	domestic	opponents	
before	moving	to	undermine	its	neighbors,	the	United	States,	and	American	global	
interests.	
	
Inaction	from	three	successive	American	presidents	empowered	Putin	and	
unwittingly	gave	Moscow	undue	capability	to	wage	war,	sometimes	without	firing	a	
shot.	The	Kremlin’s	new	information	warfare	and	propaganda	capabilities,	while	
innovative	for	a	government,	merit	concern	mostly	because	of	the	West’s	weak	and	
delayed	response.		
	
The	capabilities	and	actions	present	a	strategic	challenge.	With	the	grave	exception	
of	subversion	of	the	U.S.	political	system,	they	hardly	merit	the	breathless	reportage	
and	commentary	from	many	political	observers,	because	they	have	been	building	up	
visibly	for	more	than	a	decade.		
	
Putin’s	unnecessarily	aggressive	infocentric	actions	now	give	the	U.S.	and	its	
partners	the	pretext	to	exploit	the	potentially	profound	vulnerabilities	of	the	KGB	
man’s	regime,	and	the	fragilities	that,	if	exploited,	could	widen	many	existing	splits	
within	the	Putin	regime	itself	and	the	Russian	Federation	at	large.		
	
All	this,	of	course,	lowers	the	threshold	of	conflict	to	the	level	of	classical	espionage,	
propaganda,	and	subversion,	at	which	the	Kremlin	has	excelled	for	the	past	century,	
with	a	modern	digital	twist.	The	U.S.	and	its	allies	generally	have	opted	not	to	
engage,	out	of	principle	or	ignorance.	After	a	long	period	of	not	wanting	to	see,	they	
now	find	themselves	surprised	and	alarmed	at	being	on	the	receiving	end	of	what	
historically	is	a	simple	and	manageable	method	of	statecraft.	
	
Propaganda,	information	warfare,	and	information	war	

	
We	will	approach	the	matter	first	by	defining	two	different	yet	complementary	
methods	for	the	purposes	of	this	chapter.		Propaganda	refers	to	the	content	of	
messaging	and	other	communications	methods	to	influence	and	manipulate	the	
perceptions,	thought	processes,	opinions,	beliefs,	and	ultimately	actions	of	target	
audiences.	“Disinformation,”	a	literal	translation	of	the	Soviet-era	Russian	word	
dezinformatsiya,	is	an	element	of	propaganda.	For	the	sake	of	polite	discourse,	we	



	 2	

will	pretend	that	only	the	opposition,	in	this	case	Russia,	engages	or	should	engage	
in	propaganda.	
	
Properly	done,	propaganda	is	waged	in	concert	with	other	methods	of	persuasive	
communication	like	diplomacy,	public	diplomacy,	journalism,	education,	
entertainment,	and	other	messaging	to	influence	perceptions	and	attitudes.	Those	
are	done	most	effectively	through	subversion	of	institutions	and	values,	and	
advanced	by	psychological	warfare	to	shape	cognition	of	the	human	brain;	and	by	
political	action	and	political	warfare	to	provide	direction	and	move	the	targets	
toward	the	perpetrator’s	desired	outcomes.	The	Russians	have	a	magnificent	term	
for	this	spectrum	of	conflict,	literally	translated	as	“active	measures.”	The	U.S.	has	
had	no	official	term,	because	it	never	was	seriously	in	the	game.	
	
“Propaganda”	was	always	a	popular	official	term	in	Soviet	tradecraft.	But	the	Putin	
regime	recognizes	the	limitations	among	Western	audiences.	What	the	Kremlin	used	
to	call	propaganda,	it	now	calls	“information	war.”	This	is	an	important	change	for	
practical	reasons	beyond	the	aesthetic:	Putin	revived	the	concept	that	information	is	
a	weapon	of	war,	and	that	his	regime	can	wage	this	type	of	war	in	what	the	West	still	
considers	peacetime.	Information	war	of	the	Russian	strain	is	not	to	be	confused	
with	“information	warfare”	of	the	American	variety.	
	
In	the	West,	information	warfare	is	the	use	of	computers	and	other	information	
systems	to	disrupt	or	destroy	targets	during	a	kinetic	military	conflict.	Many	in	the	
U.S.	will	differ	with	this	definition	based	on	their	responsibility	or	perspective,	and	
confusion	about	the	meaning	among	competing	authorities	in	the	military,	but	the	
fact	is	that	the	term	did	not	exist	before	the	digital	age.	Information	warfare	can	
include	the	neutralization	or	destruction	of	civil	communications	or	military	C3I	
networks,	banking	and	financial	systems,	navigational	systems,	energy	power	grids,	
and	logistics	and	supply	chains	through	manipulation	of	information	systems.	The	
military	terms	“cyber	warfare”	and	“information	operations”	are	components	of	
information	warfare.		This	is	mainly	the	1’s	and	0’s	of	digital	communication	and	
processing,	the	flow	of	electrons	in	software	that	operates	computing,	sensory,	and	
mechanical	systems.	This	chapter	pays	little	attention	to	cyberwar	capabilities	as	
understood	in	the	West.	The	point	is	that	Russia	under	Vladimir	Putin	has	shown	a	
new	and	creative	capability	in	the	propaganda	and	information	warfare	spaces,	
combining	excellent	Soviet	tradecraft	with	modern	tools	and	methods.	
	
This	chapter	will	try	to	draw	distinctions	between	propaganda	and	information	
warfare	as	understood	in	the	West,	while	recognizing	the	even	grayer	area	that	
Moscow	calls	information	war.	
	
Reinforcing	Putin’s	personal	power	base	

	
Russia’s	new	offensive	capabilities	for	waging	both	propaganda	and	information	
warfare	abroad	occurred	as	Putin	built	a	cult	of	personality	around	himself	



	 3	

domestically	to	be	the	only	viable	leader	of	Russia.	Building	that	cult	required	
stamping	out	most	independent	news	and	information	for	the	domestic	population.	
	
Putin	combined	domestic	propaganda	with	enforcement	mechanisms	to	impose	
self-censorship	and	to	destroy	the	viability	of	any	threats	to	his	political	power.	His	
regime	built	an	information	warfare	capability	used	on	at	least	two	major	occasions	
to	date	to	launch	cyber	attacks	on	foreign	sovereign	governments,	as	one	would	
launch	a	military	attack	but	without	provoking	a	kinetic	response.	It	also	built	a	
cyber	espionage	capability	to	spy	on	domestic	and	foreign	targets,	and	use	the	
products	of	that	espionage	for	propaganda	and	political	warfare	purposes.	
	
Building	those	capabilities	coincided	with	a	centralization	of	political	authority	in	
Russia,	to	weaken	the	already	weak	federal	system	by	appointing	regional	
governors	instead	of	allowing	citizens	to	elect	them,	and	to	suck	economic	wealth	
from	the	regions	to	finance	the	central	regime.	As	the	ultimate	enforcement,	Putin	
used	domestic	intelligence	collection	for	propaganda	purposes	to	destroy	his	
opponents	politically,	financially	crippled	them	so	they	would	flee	Russia	for	good,	
co-opted	them	internally	through	positive	incentives	or	neutralized	them	through	
intimidation,	or	had	the	most	stubborn	holdouts	murdered.		
	

What	happened	to	the	old	Soviet	networks	

	
Old	Communist	networks	are	effectively	gone.	Russia	no	longer	maintains	the	
old	Soviet	Communist	Party	(CPSU)	overt	and	semi-overt	active	measures	networks	
of	controlled	party	organizations	and	international	front	groups.	The	command-
and-control	system,	CPSU	Central	Committee	International	Department,	long	
disappeared,	though	some	of	their	younger	functionaries	remained	active.	Those	
Communist	parties	and	fronts,	with	national	units	around	the	world,	were	means	of	
coordinating	and	executing	action-oriented	Soviet	active	measures	campaigns	
globally,	on	an	overt	and	semi-overt	basis.1	Their	organization	embraced	specific	
themes,	such	as	peace	and	disarmament,	youth	and	students,	clergy	and	laity,	
organized	labor,	women,	Afro-Asian	solidarity,	and	national	self-determination.		
	
The	Moscow-funded	national	Communist	parties	whose	controlled	cadres	ran	the	
host-country	chapters	of	those	fronts	have	largely	evaporated	or	morphed	into	
different	parties	and	movements	in	their	respective	countries.	Recruitment	efforts	
for	younger	successor	personnel	are	believed	to	have	died	out.		
	
KGB	and	its	successors	survived.	While	the	obsolete	old	Soviet	Communist	Party	
front	organizations	are	gone	or	ineffective,	the	covert	machinery	and	tradecraft	of	
the	KGB,	a	state	institution,	survived.	Soviet	leader	Mikhail	Gorbachev	reluctantly	
split	them	into	separate	services	in	late	1991,	and	Russian	President	Boris	Yeltsin	

																																																								
1
	See	“Soviet	Influence	Activities:	A	Report	on	Soviet	Active	Measures	and	Propaganda,	1986-

87,”	U.S.	Department	of	State,	1987.	



	 4	

preserved	them	along	with	their	chekist	bureaucratic	culture.2	Yeltsin	resisted	calls	
to	abolish	or	purge	the	old	KGB	services,	reveal	their	past	crimes,	or	establish	civil	
oversight	mechanisms,	and	there	was	no	pressure	from	the	U.S.	and	other	
democracies	to	do	so.3	
	
The	KGB’s	active	measures	division,	Service	A,	sat	within	the	KGB	First	Chief	
Directorate	for	foreign	intelligence,	as	was	Service	S	to	handle	“illegals”	operating	
under	deep	cover,	and	the	service	for	handling	recruited	agents	among	citizens	of	
targeted	countries.	The	First	Chief	Directorate	spun	off	intact	and	un-reformed	in	
late	1991	to	become	Russia’s	present	External	Intelligence	Service	(SVR).4	In	
addition	to	espionage,	the	SVR	continued	to	run	influence	operations	worldwide	
through	controlled	agents	in	mainstream	news	organizations,	business,	religious	
organizations,	universities	and	think	tanks,	political	parties	and	movements,	and	
government	policymaking	positions.		
	
The	FBI	and	CIA	no	longer	issue	unclassified	reports	for	the	public	and	Congress	
about	Russian	influence	campaigns	(nor	does	Congress	call	for	those	agencies	to	
issue	them),	so	little	is	public	from	the	U.S.	intelligence	community.	Those	agencies	
did	not	appear	to	collect	or	analyze	much	information	in	the	area	until	2015.5	By	
then,	the	damage	was	done.	Western	counterintelligence	services	generally	conduct	
counterespionage	–	against	spies	who	steal	secrets	–	but	rarely	against	agents	of	
influence,	so	it	is	safe	to	say	that	they	seldom	target	SVR	assets	for	propaganda	and	
disinformation.	This	presents	a	combination	of	“known	unknowns”	and	“unknown	
unknowns”	that	stymies	a	solid	assessment	of	Russian	propaganda,	information	
war,	and	subversion,	and	how	to	build	proper	countermeasures	and	defenses.	
	
Legacy	information	outlets.	Domestic	and	international	state	information	and	
propaganda	outlets,	such	as	TASS	(the	cryptonym	for	Telegraph	Agency	of	the	
Soviet	Union),	the	RIA-Novosti	network	that	claimed	lineal	descent	from	Stalin’s	
Soviet	Information	Bureau,	and	the	government	ministry	for	press,	broadcasting,	
and	mass	communication,	remained.	RIA-Novosti,	in	particular,	enjoyed	a	post-
Soviet	reputation	as	an	excellent	source	of	quality	journalism.	
	

																																																								
2
	See	J.	Michael	Waller,	Secret	Empire:	The	KGB	In	Russia	Today	(Westview,	1994),	for	how	the	

KGB	was	split	apart	during	the	Soviet	collapse	of	1991,	and	how	Russian	President	Boris	Yeltsin	

preserved	the	KGB’s	five	main	sections,	including	the	old	First	Chief	Directorate,	immediately	

when	the	Russian	Federation	seceded	from	the	USSR	in	December	of	that	year.	
3
	Ibid.	

4
	A.	Soldatov,	“The	New	Nobility	of	the	KGB,”	Public	Affairs,	2011,	p.	184,	as	cited	in	Yevhen	

Fedchenko,	“Kremlin	Propaganda:	Soviet	active	measures	by	other	means,”	Estonian	Journal	of	

Military	Studies,	2016.	Fedchenko	is	the	Ukraine-based	founder	of	StopFake.org,	which	monitors	

and	exposes	Russian	propaganda	and	disinformation.	
5
	Peter	Foster,	“Russia	accused	of	clandestine	funding	of	European	parties	as	U.S.	conducts	

major	review	of	Vladimir	Putin’s	strategy,”	Telegraph	(UK),	January	16,	2016.	



	 5	

Russia’s	new	media	competed	for	audiences	either	through	paid	advertising	or	
some	sort	of	subsidy,	usually	from	a	business	network	or	oligarch	who	either	
genuinely	supported	of	a	free	press	or,	more	commonly,	used	media	holdings	as	
weapons	of	economic	and	political	power.	The	Russian	media	offered	lively,	
interesting,	and	generally	uncontrolled	news	and	entertainment	for	practically	
everyone,	with	a	few	quality	outlets	that	flourished.	
	
Putin	saw	freedom	of	information	as	a	threat	to	his	own	personal	and	political	
security.	Preparing	to	remove	or	eliminate	any	potential	rival,	Putin	began	to	close	
in	on	Russia’s	media	organizations	in	2004,	while	hiring	American	and	European	
public	relations	firms	to	plant	positive	stories	in	the	press.6	
	
Russia’s	centralized,	decentralized	media	machine:		

To	elevate	Putin	at	home	and	abroad	

	
Moscow’s	crown	jewel	media	machine,	an	information	entity	called	Rossiya	
Segodnya	(Russia	Today),	is	a	domestic	and	international	satellite	television	and	
multimedia	conglomerate	that	emerged	from	preparations	for	the	country’s	2006	
presidential	campaign	and	Putin’s	quest	to	make	Russia	great	again.		
	
The	present	order	of	battle	works	like	this:	Alexei	Gromov,	Putin’s	deputy	chief	of	
staff,	coordinates	the	official	government	line	to	Russian	editors.	Reporting	to	
Gromov,	the	All	Russia	State	Television	and	Radio	Broadcasting	Company,	under	
direct	Kremlin	control,7	owns	Russia	Today,	with	programming	in	Russian,	English,	
Arabic,	Spanish	and	other	languages	under	the	RT	brand.8	Other	media	are	
concentrated	under	direct	state	control,	or	indirectly	through	parastatal	entities	like	
the	Gazprom	natural	gas	conglomerate.	
	
Russia	Today	was	the	brainchild	of	Michail	Lesin,	an	engineer-turned-advertising	
tycoon	who	was	the	ailing	Yeltsin’s	spinmaster	during	the	1996	re-election.	Lesin’s	
story	is	an	important	indicator	of	the	nature	of	Putin’s	information	war	machine.		
	
Lesin	served	as	Minister	of	Press,	Broadcasting,	and	Mass	Communications	as	Putin	
readied	to	ease	Yeltsin	out	of	the	presidency	in	1999.	Putin	retained	the	imaginative	
Lesin	on	as	minister,	using	the	central	government’s	political	powers	to	destroy	
Putin’s	political	opponents	and	build	the	Russian	leader’s	cult	of	personality.	
	
Nicknamed	“Bulldozer,”	Lesin	launched	revolutionary	changes	to	Russian	domestic	
journalism	and	to	international	propaganda.	With	the	power	of	the	Kremlin,	he	used	
government	power	to	take	over	Russia’s	media	through	a	combination	of	cash	

																																																								
6
	Peter	Pomerantsev	and	Michael	Weiss,	“The	menace	of	unreality:	How	the	Kremlin	weaponizes	

information,	culture	and	money,”	The	Interpreter/Radio	Free	Europe/Radio	Liberty,	November	

22,	2014,	p.	12.	
7
	Bill	Powell,	“Pushing	the	Kremlin	line,”	Newsweek,	May	20,	2014.	

8
	Bill	Powell,	“Pushing	the	Kremlin	line,”	Newsweek,	May	20,	2014.	



	 6	

payments	and	privilege,	extortion,	forced	or	fraudulent	purchases	of	independent	
news	companies	and	their	property,	and	outright	theft.	He	transferred	prominent	
media	enterprises	to	Gazprom	Media,	the	information	division	of	the	colossal	
natural	gas	company	that	Putin	would	ultimately	revert	to	state	control.	Lesin	
pulled	the	Yeltsin-era	licenses	that	had	allowed	Radio	Liberty	and	the	Voice	of	
America	to	broadcast	on	commercial	stations	inside	the	country,	effectively	
silencing	most	U.S.-sponsored	programming	as	RT	established	its	U.S.-based	
operations.		
	
These	and	other	measures	would	elevate	Putin’s	public	stature	as	the	country’s	
unchallenged	–	and	unchallengeable	–	leader.	There	could	be	no	alternative.	
	
Journalists	devoted	to	freedom	of	the	press	had	little	future.	“The	lucky	ones,	
intimidated,	fled	into	exile,”	as	John	R.	Schindler	notes,	“while	the	less	fortunate	
became	martyrs	–	most	famously	the	muckraking	reporter	Anna	Politkovskaya,	a	
harsh	regime	critic	who	was	gunned	down	in	her	Moscow	apartment	building	on	
Mr.	Putin’s	birthday.”9	
	
Eyeing	the	2006	election,	Putin	elevated	Lesin	as	an	unofficial	superminister	of	
propaganda	in	2004,	making	him	a	“special	adviser”	on	media	affairs	and	reputedly	
granting	him	almost	at-will	presidential	access.	In	that	capacity,	Lesin	inspired	the	
2005	creation	of	Russia	Today,	which	would	later	rebrand	itself	as	RT.		
	
With	RT	running	strong,	Lesin	became	chief	of	Gazprom	Media	in	2013,	the	cash-
rich	company	that	gobbled	up	and	operated	the	television	stations	taken	from	the	
opposition.	His	brash	manner	alienated	him	from	many	Russian	elites,	and	Lesin	
finally	had	a	falling	out	with	Putin	the	next	year.	He	abruptly	left	Gazprom	Media	in	
2015,	went	on	his	own	to	California	and	Washington,	D.C.,	where	his	story	ended.			
	
On	an	evening	that	November,	Lesin	missed	a	fundraiser	at	the	Woodrow	Wilson	
Center	for	Scholars.	Two	days	later,	he	was	found	dead	in	a	Dupont	Circle	hotel.	
Before	District	of	Columbia	authorities	began	the	autopsy,	state-controlled	Russian	
media	reported	that	Putin’s	57	year-old	former	propaganda	chief	had	died	of	
natural	causes.	RT	announced	passively,	“It	has	been	reported	that	Lesin	had	been	
suffering	from	a	prolonged	unidentified	illness.”10	
	
A	D.C.	medical	examiner	autopsy	later	revealed	that	Lesin	was	killed	from	blunt-
force	trauma	to	the	head,	and	the	body	suffered	blunt-force	trauma	to	the	neck,	
limbs,	and	abdomen.11		

																																																								
9
	John	R.	Schindler,	“Another	defector	dead	in	Washington,”	New	York	Observer,	March	16,	

2016.	
10
	“Media	tycoon	&	former	Russian	press	minister	Lesin	dies	from	heart	attack	at	57,”	RT,	

November	7,	2015.	
11
	David	Smith	and	Shaun	Walker,	“Former	Putin	press	minister	died	of	blow	to	head	in	

Washington	hotel,”	The	Guardian	(London),	March	10,	2016.	



	 7	

	
Russia	Today/RT	

	
Russia	Today	launched	in	2005	as	a	multimedia	public	diplomacy	channel	to	present	
“Russia’s	view,”	presenting	a	fresh,	young	face	to	the	world.	An	early	intent	was	to	
become	a	peer	of	the	Qatar-owned	Al	Jazeera.		
	
RIA-Novosti	named	a	politically	loyal	25	year-old	as	Russia	Today’s	director,	
jumping	over	a	generation	of	experienced	journalists	and	message-makers	to	staff	
the	new	operation	with	people	mostly	under	age	30.	Russia	Today	hired	scores	of	
young	and	inexperienced	foreign	journalists,	mostly	British	at	first,	paying	them	six-
figure	salaries	and	generous	benefits	for	relatively	little	work.12	
	
The	channel	limped	along	until	Moscow’s	2008	war	against	the	republic	of	Georgia.	
Its	nearly	exclusive	access	to	Russian	combat	forces	and	officials	in	Moscow	made	
the	channel	indispensable	for	anyone	following	the	military	campaign.	(In	another	
dimension	of	Russia’s	information	war	development,	that	war	included	a	massive	
cyber	attack	against	Georgia,	a	repeat	of	the	attack	on	Estonia’s	cybergrid	the	year	
before.)	Still,	Russia	Today	struggled	for	the	desired	international	viewership.	The	
collapse	in	oil	prices	that	year	forced	the	Kremlin	to	tighten	its	belt	almost	across	
the	board,	but	RT	proved	itself	a	value	play.		
	
Though	directed	from	the	Kremlin,	RT	staff	also	had	freedom,	within	boundaries,	to	
innovate	from	the	bottom.	It	became	clear	that	world	audience	had	little	interest	in	
news	about	Russia.	The	combination	of	cynicism	within	Russian	politics	and	
journalism	as	a	whole,	big	perks	for	youthful	and	inexperienced	writers	and	staff,	
and	the	proliferation	of	global	social	media	enabled	the	regime	accomplish	its	
purposes	by	appealing	to	angry	and	cynical	audiences	on	all	edges	of	the	political	
spectrum.		
	
No	longer	would	it	be	Russia’s	“voice”	around	the	world,	in	terms	of	a	coherent	
message	from	Moscow.	With	exceptions,	Kremlin	direction	would	not	be	in	the	form	
of	an	old	Soviet-style	party	line	designed	to	convince	audiences	and	mobilize	them.	
The	power	of	suggestion	would	be	sufficient	enough	for	most	RT	writers	and	
announcers.	The	new	party	line	was	simple.	Play	up	the	extreme	as	the	new	normal.	
Hack	away	at	the	West.	Do	nothing	to	undermine	Putin.	Seek	to	deepen	growing	
foreign	audiences’	often	justified	frustrations	and	fears	about	their	own	
governments,	institutions,	leaders,	and	societies.	And	accept	the	occasional	tactical	
orders	and	meddling	from	Moscow	Center.	
	
To	look	less	Russian,	Russia	Today	repackaged	the	name	of	its	channels	to	RT,	and	
in	English-speaking	countries	waged	an	advertising	campaign	urging	people	to	
“question	more.”	

																																																								
12
	Julia	Ioffe,	“What	is	Russia	Today?	The	Kremlin’s	propaganda	outlet	has	an	identity	crisis,”	

Columbia	Journalism	Review,	September-October	2010.	



	 8	

	
This	change	occurred	just	before	Secretary	of	State	Hillary	Clinton	pushed	the	
famous	“re-set”	button	in	2009.13	Soon,	RT	began	outperforming	more	established	
satellite	and	Internet	channels.	Russia	Today	strove	to	become	unconventional	and	
outrageous	in	its	English-language	programming.14	It	sought	an	openly	sexy	array	of	
young	presenters,	with	edgy	graphics	and	special	effects.	From	a	new,	advanced	
studio	and	production	facility	in	Washington,	D.C.	with	a	staff	of	100,	RT	began	more	
in-depth,	serious	reporting	on	American	society.	It	became	the	most	popular	foreign	
television	channel	in	all	U.S.	cities.	As	it	built	its	market	share,	RT	reverted	to	its	
antagonistic,	anti-U.S.	tone,	portraying	itself	as	the	anti-CNN.	By	2010,	RT	expanded	
its	global	staff	to	2,000,	with	new	channels	in	Arabic	and	Spanish.		
	
In	a	trophy	move,	RT	hired	the	dated	but	iconic	American	news	talk	host	and	CNN	
veteran	Larry	King.	RT	became	the	first	TV	channel	to	get	a	billion	views	on	
YouTube.		
	
As	Russia’s	economy	sagged	and	its	standing	in	the	world	declined	during	the	
“reset”	period,	RT	became	more	antagonistic	and	cynical.	Programming	goaded	
Europeans	to	question	their	American	ally,	and	for	RT’s	growing	American	
viewership	to	question	their	own	country.	RT	heralded	the	Edward	Snowden	
defection	and	scandal-mongered	the	National	Security	Agency	(NSA).	RT	pushed	
conspiracy	theories	again,	alleging	that	the	Russian-born	jihadist	terrorists	behind	
the	Boston	Marathon	bombing	were	part	of	a	U.S.	government	plot.	Washington	
might	be	responsible	for	the	ebola	virus,	RT	hinted,	and	the	Ukrainian	government	
was	to	blame	for	the	shootdown	of	Malaysia	flight	MH17.	Especially	with	the	latter,	
RT’s	line	became	magnified	virally	through	government-sponsored	and	politically	
motivated	networks	of	bloggers,	tweeters,	and	trolls.	
	
Putin	rewarded	his	unconventional	investment.	He	multiplied	RT’s	annual	budget	
tenfold,	from	$30	million	in	2005	to	$300	million	in	2013.15	Claiming	a	global	
audience	of	700	million,	with	1.5	million	subscribers	on	YouTube	alone,	RT	has	built	
what	has	been	called	“a	largest	cult	following	on	the	fringes	of	the	left	and	right	in	
the	West.”16	
	
Well	positioned	among	the	declining	and	atomized	global	media	sector	as	a	
somewhat	mainstream	news	service	that	Soviet	propaganda	outlets	never	reached	
in	North	America	and	Europe,	RT	created	an	online	wire	service	designed	ultimately	
to	become	a	peer	to	Reuters.	Sputnik	News	generally	takes	a	more	balanced	line	
than	RT,	appearing	more	credible	but	still	fun	to	read,	and	therefore	engaging	to	
target	audiences.	Unlike	RT,	whose	reporters	and	bureau	chiefs	are	frequently	

																																																								
13
	Ioffe.	

14
	Ioffe.	

15
	Benjamin	Bidder,	“Putin’s	weapon	in	the	war	of	images,”	Der	Spiegel	Online,	August	13,	2013.	

16
	John	O’Sullivan,	“Russia	Today	is	Putin’s	weapon	of	mass	deception.	Will	it	work	in	Britain?”	

The	Spectator,	December	6,	2014.	



	 9	

countermanded	from	Moscow,	Sputnik	is	decentralized.	Its	local	editors	say	they	are	
free	to	publish	what	they	want,	though	they	admit	in	private	that	they	are	mindful	of	
who	pays	them.		
	
In	Washington,	Sputnik	America	presently	has	a	staff	of	eight,	some	of	whom	are	
veteran	journalists	and	scholars	who	say	they	could	find	no	other	employment	amid	
the	collapsing	media	business.	They	crank	out	a	heavy	output,	with	each	writer	
producing	an	average	of	five	short	articles	per	day,	or	40	a	day	from	the	Washington	
bureau	alone.	The	Washington	office	does	not	employ	young	left-wing	hipsters.	
Several	of	its	employees	are	politically	conservative,	some	with	a	long	documented	
record	critical	of	Moscow.	Sputnik	America	hired	at	least	four	individuals	who	had	
been	contractors	for	an	online	U.S.	psychological	operations	program,	and	lost	their	
jobs	after	Congress	cut	off	funding.17	
	
General	themes	and	target	audiences	

	
The	new	thematic	approach	has	worked.	Soviet	political	propaganda	targeted	left-
wing	and	soft-left	audiences	in	a	controlled	setting,	with	soft	propaganda	channeled	
through	compromised	or	fully	recruited	agents	of	influence	Western	journalists,	
academics,	think	tank	experts,	and	politicians	into	the	mainstream.		
	
Today,	however,	Moscow	targets	much	varied	audiences	–	and	with	significant	
success.	RT	claims	a	global	audience	of	700	million	viewers	of	its	programming	in	
English,	Arabic,	and	Spanish,	appearing	in	three	million	hotel	rooms	worldwide,	and	
boasting	more	than	1.5	million	subscribers	to	its	YouTube	channels.	Indirect	viral	
distribution	improves	RT’s	credibility	because	friends	and	affinity	groups	validate	
the	RT	message	by	passing	it	along	to	those	who	trust	them.	By	prompting	people	to	
“question”	what	they	are	told,	RT	appeals	to	critical	thinking	while	producing	a	
stream	of	content	that	does	precisely	the	opposite.		
	
Through	Moscow-funded	NGOs,	the	Kremlin	has	funded	extreme	causes	in	the	West	
that	RT	then	denounces	as	a	“fascist	revival”	to	discredit	Ukraine	and	frontline	
NATO	allies.18	
	
Targets:	Frustrated	and	angry	people.	RT’s	English-language	services	appeal	to	
American	and	European	audiences	on	the	left,	as	well	as	environmentalists,	anti-
globalists,	nationalists,	conservatives,	right-wingers,	and	sectors	of	the	financial	
elite.	It	plays	on	their	often	legitimate	suspicions	and	fears	of	their	own	
governments,	the	European	Union	superstate	in	Brussels,	and	of	the	centralized	
overreach	of	U.S.	leadership	and	security	agencies.	The	information	network	also	
targets	conservative	Christians	who	hold	traditional	moral	values	at	a	time	when	the	

																																																								
17
	J.	Michael	Waller,	“Putin	propaganda	picks	up	ex-Pentagon	contractors,”	AMI	Newswire,	

February	11,	2016.	
18
	Orysia	Lutsevych,	“Agents	of	the	Russian	World	proxy	groups	in	the	contested	

neighbourhood,”	Chatham	House	(London)	April,	2016,	pp.	17-19.	



	 10	

political	and	cultural	leadership	in	their	societies	drift	further	from	them,	or	impose	
objectionable	views	as	matters	of	policy	and	law.		
	
The	propaganda	strategy	is	paired	with	a	subversive	strategy	of	funding	anti-
establishment,	patriotic	or	nationalist	political	parties,	movements,	and	leaders.19	
This	activity	extends	to	the	United	States,	to	undermine	public	confidence	in	
political	and	constitutional	institutions.20	As	the	left-wing	activists	for	unilateral	
disarmament	denied	or	justified	Moscow	funding	during	the	Cold	War,	their	
counterparts	on	the	right	do	so	today.	Calls	are	rare	to	keep	their	causes	pure	from	
Kremlin	cooptation.	In	the	U.S.,	mainstream	conservatives	(including	the	Drudge	
Report)	and	libertarians	often	circulate	RT	content	as	part	of	their	news	diet,	giving	
it	further	reach	and	credibility.	
	
RT	tries	to	evoke	an	eclectic,	perverted	libertarianism	and	diversity	of	
traditionalism	without	true	respect	for	either.	Sputnik,	says	that	its	mission	is	to	
“point	the	way	to	a	multipolar	world	that	respects	every	country’s	national	
interests,	culture,	history	and	traditions.”	
	
Blended	into	its	high-volume,	often	overwhelming	content,	RT	promotes	extremist	
fringe	elements	from	both	sides	of	the	Atlantic,	passing	them	off	as	mainstream	or	at	
least	authoritative.	Former	NSA	contractor	Edward	Snowden,	who	defected	to	
Moscow	under	FSB	control,	and	his	collaborator,	WikiLeaks	founder	Julian	Assange,	
are	free	speech	victims.	Holocaust	denier	“Ryan	Dawson”	is	portrayed	as	a	human	
rights	activist.	Neo-Nazi	Manuel	Oschenreiter	is	hosted	as	a	“Middle	East	analyst,”	
and	so	on.21	
	
RT	accuses	Western	societies	of	restricting	freedom	of	speech	in	the	name	of	
security,	while	pointing	to	Russia’s	few	irrepressible	journalists	to	show	how	free	
media	flourishes	under	Putin.	Its	director,	Dmitry	Kiselev,	had	once	been	a	junior	
Soviet	international	propaganda	bureaucrat.22	He	now	portrays	himself	not	as	a	
propagandist	but	as	an	“abstract	journalist”	who	is	“the	first	and	so	far	the	only	
journalist	to	be	targeted	by	coordinated	E.U.	sanctions.”23		
	
“East	and	West	appear	to	be	trading	places,”	Kiselev	wrote	in	an	op-ed	for	London’s	
Guardian.	“In	Russia	we	now	take	full	advantage	of	freedom	of	speech,	whereas	in	

																																																								
19
	Melik	Kaylan,	“Kremlin	values:	Putin’s	strategic	conservatism,”	World	Affairs,	May-June,	2014.		

20
	Dana	Priest,	Ellen	Nakashima,	and	Tom	Hamburger,	“U.S.	investigating	potential	covert	

Russian	plan	to	disrupt	November	elections,”	Washington	Post,	September	5,	2016.	
21
	Adam	Holland,	“Ryan	Dawson:	RT’s	‘human	rights	activist,’	a	Holocaust	denier	who’s	friends	

with	hate	criminals,”	The	Interpreter,	June	10,	2014;	and	Holland,	“RT’s	Manuel	Ochsenreiter,”	

The	Interpreter,	March	21,	2014.	
22
	Pomerantsev	and	Weiss,	p.	9.	

23
	Dmitry	Kiselev,	“Russia	and	the	west	are	trading	places	on	freedom	of	speech,”	Guardian,	

April	10,	2014.	



	 11	

the	West	political	correctness,	or	political	expediency	in	the	name	of	security,	have	
become	arguments	against	freedom	of	speech.”24		
	
RT	created	what	has	been	called	a	clash	of	narratives	to	confuse	audiences	and	sow	
greater	doubt	and	anger	in	order	to	“exacerbate	divides	and	create	an	echo	chamber	
of	Kremlin	support.”	The	effect	is	not	to	persuade,	as	with	public	diplomacy,	or	even	
to	be	considered	credible,	“but	to	sow	confusion	via	conspiracy	theories	and	
proliferate	falsehoods.”25		
	
By	contrast,	the	Soviets	claimed	to	have	their	own	version	of	truth.	“Even	if	they	
were	lying	they	took	care	to	prove	what	they	were	doing	was	‘the	truth,’”	said	Gleb	
Pavlovsky,	who	had	worked	on	Putin’s	election.	“Now	no	one	even	tries	proving	the	
‘truth.’	You	can	just	say	anything.	Create	realities.”	Pavlovsky	should	know.	“I	first	
created	the	idea	of	the	Putin	majority	–	then	it	became	real.	Same	with	the	concept	
of	there	being	‘no	alternative’	to	Putin,”	he	said.26	
	
In	a	fully	Orwellian	way,	the	Putin	regime	is	creating	new	realities	through	its	
peacetime	information	war.	Domestically,	as	before,	the	cynical	Russian	public	
pretends	to	believe	and	is	rewarded	with	content	that	appeals	to	their	cynicism.	
Back	in	Soviet	times,	military	doctrine	posited	quantity	being	a	quality	of	its	own.	
The	same	theory	holds	true	with	Putin’s	information	war	doctrine.	RT	emphasizes	
sheer	mass	of	information	over	journalistic	integrity.	A	2016	Rand	Corporation	
study	called	RT	and	the	entire	state	media	model	a	“firehose	of	falsehood.”27	
	
“The	aim	of	this	new	propaganda	is	not	to	convince	or	persuade,	but	to	keep	the	
viewer	hooked	and	distracted,	passive	and	paranoid,	rather	than	agitated	to	action.	
Conspiracy	theories	are	the	perfect	tool	for	this	aim,”	according	to	a	research	report	
by	journalists	Peter	Pomerantsev	and	Michael	Weiss.	“Linguistic	practices	aimed	at	
breaking	down	critical	thinking”	help	keep	cognitive	functions	passive.28		
	
Russia	Today’s	model	proved	so	successful	that	the	Kremlin	authorized	it	to	take	
over	the	respected	RIA-Novosti	news	service	and	the	international	Voice	of	Russia	
radio.	Moscow’s	2016	budget	for	state	media	was	about	$1.3	billion,	with	$415	
million	going	to	Russia	Today,	up	from	$30	million	when	it	was	created.	
	
	 	

																																																								
24
	Dmitry	Kiselev,	“Russia	and	the	west	are	trading	places	on	freedom	of	speech,”	Guardian,	

April	10,	2014.	
25
	Pomerantsev	and	Weiss,	p.	6.	

26
	Pomerantsev	and	Weiss,	pp.	9-10.	

27
	Christopher	Paul	and	Miriam	Matthews,	“The	Russian	‘firehose	of	falsehood’	propaganda	

model:	Why	it	might	work	and	options	to	counter	it,”	Perspective,	Rand	Corporation,	2016.	
28
	Pomerantsev	and	Weiss,	p.	11.	



	 12	

Online	reach	

	
The	Internet	makes	it	easier	than	ever	for	the	Kremlin	to	spread	its	influence	
worldwide	through	all	the	obvious	means.	To	add	some	nitrous	oxide	to	its	overt	
information	war,	Moscow	has	adeptly	exploited	social	media.	As	with	the	rest	of	RT,	
the	goal	is	not	to	persuade,	but	to	lower	the	quality	of	debate,	discourage	rational	
discussion,	intimidate	others,	and	frustrate	legitimate	journalists.		
	
With	high-paced,	intensive	online	production	of	entertaining	and	emotional	content,	
Russia	creates	its	own	reality;	there	is	no	need	for	fact-checking	of	multiple	sourcing	
as	with	real	journalism.	Objective	reality	matters	little.	First	impressions	matter	
most.	Multiple	sources	thus	spread	similar	message,	with	quantity	substituting	for	
quality.	The	sources	earn	multiple	“likes”	or	endorsements,	and	get	passed	along,	
boosting	reader	acceptance,	with	reinforcement	from	the	recipients’	peer	groups.	
Items	of	relatively	little	interest	in	terms	of	volume	rely	on	trusted	experts	to	
legitimize	them.	Items	that	prove	to	be	popular	build	credibility	on	the	frequency	
with	which	they	are	“liked”	or	otherwise	legitimized,	and	passed	along.	Repetition	
begets	familiarity.	Familiarity	begets	acceptance.29		
	
Army	of	trolls.	To	attack	opposing	views	online,	Moscow	has	built	its	own	army	of	
Internet	trolls.	A	troll	is	someone	who	posts	comments	online	to	disrupt,	provoke,	
or	otherwise	ruin	reasonable	discourse.	Many	trolls	are	simply	troubled	individuals.	
Some	companies,	political	groups,	and	governments	hire	people	to	act	as	trolls	to	
attack	their	opponents.	The	Kremlin’s	information	war	effort	has	raised	its	own	
virtual	army.	According	to	a	former	Russian	paid	troll,	Moscow	hires	troll	cadres	to	
operate	24	hours	a	day,	seven	days	a	week,	in	12-hour	shifts,	with	a	daily	quota	of	
posting	135	comments	of	at	least	200	characters	each.30	
	
Trolling	is	done	in	concert	with	Russian	military	objectives.	A	scientific	Latvian	
study	of	Russian	trolling	in	support	of	its	military	objectives	in	Ukraine	and	against	
NATO	found	that	Moscow	seeks	“to	create	confusion	and	mistrust”	among	its	target	
audiences	in	a	giant	online	psychological	warfare	campaign.31	
	
	 	

																																																								
29
	Paul	and	Williams,	pp.	3-6.	

30
	Dmitry	Volchek	and	Daisy	Sindelar,	“One	professional	troll	tells	all,”	Radio	Free	Europe/Radio	

Liberty,	March	25,	2015.	Also	see	Viktor	Rezunkov,	“The	trolls	who	came	in	from	the	cold,”	

Radio	Free	Europe/Radio	Liberty,	March	16,	2015.	
31
	Internet	trolling	as	a	hybrid	warfare	tool:	The	case	of	Latvia	(Riga:	NATO	Centre	of	Excellence	

for	Strategic	Communication,	2016).	



	 13	

Human	influence	apparatus	and	networks	

	
As	in	Soviet	times,	the	Putin	regime	attempts	to	co-opt	Western	influencers	by	
providing	them	with	special	access	in	exchange	for	cooperation.	“Other	senior	
Western	experts	are	given	positions	in	Russian	companies	and	become	de	facto	
communications	representatives	of	the	Kremlin,”	Pomorantsev	and	Weiss	comment	
in	their	study,	providing	examples	who	include	prominent	political	and	business	
figures.	Subsequent	to	that	study,	the	U.S.	Congress	instructed	the	intelligence	
community	to	collect	on	these	efforts.32	Moscow	funds	think	tanks	to	divide	NATO	
member	states	from	one	another,	the	alliance	as	a	whole,	and	the	United	States.33	
Public	relations	companies	like	Ketchum	in	New	York	operate	on	a	paid	consultancy	
basis	to	serve	as	covert	and	overt	propaganda	placement	agents	in	the	Western	
media.34	
	
Though	not	controlled	in	the	sense	of	a	recruited	agent,	these	influencers	–	in	
journalism,	academia,	think	tanks,	politics,	culture,	religion,	and	business	–	temper	
any	criticism	and	exaggerate	praise	in	order	to	maintain	special	access	and	
treatment	in	Russia,	and	to	build	or	keep	the	prestige	and	value	that	comes	with	that	
access.		
	
Privatization	of	state	property,	and	the	warfare	among	bureaucrats	and	oligarchs	
for	the	spoils,	reached	an	equilibrium	under	Putin,	who	brought	the	strategic	
industries	and	most	powerful	oligarchs	into	line	and	under	state	control,	or	at	least	
domination.	The	Kremlin	utilized	them	to	finance	political	influence	operations	
around	the	world.	The	tricks	relied	on	the	subtlety	of	using	state	control	to	provide	
or	deny	access,	grant	simple	preferential	treatment	for	doing	business	in	Russia,	
post	leading	Western	political	and	business	figures	on	the	boards	of	major	Russian	
businesses,	and	to	place	Russians	on	the	boards	of	Western	companies.	They	also	
involved	targeted	Russian	investment	in	Europe	and	the	United	States,	helping	to	
subsidize,	leverage,	or	even	bail	out	businessmen	of	political	importance.35		
	
To	temper	the	attitudes	of	Western	leaders	in	business,	journalism,	academia,	and	
politics,	Putin	created	a	prestigious	Valdai	Forum	as	an	annual	gathering	to	meet	top	
Russians,	including	the	Russian	president	himself.	The	Kremlin	uses	the	Valdai	
Forum	to	grant	privilege	to	foreign	figures	of	influence	who	in	turn	increase	Putin’s	
prestige	at	home	and	abroad,	and	to	tame	experts	by	making	them	fear	losing	access	
and	professional	stature.36	The	public	pattern	fits	the	old	Soviet	KGB	pattern	of	
cultivating	foreign	individuals	to	serve	as	witting	or	unwitting	agents	of	influence,	as	

																																																								
32
	Peter	Foster,	“Russia	accused	of	clandestine	funding	of	European	parties	as	U.S.	conducts	

major	review	of	Vladimir	Putin’s	strategy,”	Telegraph	(UK),	January	16,	2016.	
33
	Elisabeth	Braw,	“The	Kremlin’s	influence	game,”	World	Affairs,	March	10,	2015.	

34
	Pomerantsev	and	Weiss,	p.	6	

35
	This	has	been	called	the	“weaponization	of	money.”	Pomerantsev	and	Weiss,	pp.	22-23.	

36
	Pomerantsev	and	Weiss,	pp.	20-21.	



	 14	

described	in	a	captured	KGB	training	manual	form	the	late	Soviet	period.37	But	the	
pattern	ranges	on	a	larger	scale	through	oligarchs	dependent	on	the	regime	
leadership.	
	
Meanwhile,	Moscow	maintains	and	expands	its	inherited	Soviet	network	of	
controlled	agents	of	influence	around	the	world,	including	in	the	United	States.	Not	
much	is	publicly	known	about	them	today,	but	if	Soviet	precedent	is	an	indicator,	
they	would	be	nationals	of	their	own	countries,	or	Russian	emigres,	as	well	as	
Americans	dependent	on	special	access	for	their	professional	advancement,	
recruited	to	act	in	any	position	of	influence	in	the	media,	universities,	politics,	
culture,	and	business.	
	
Disinformation,	fakes	and	forgeries	

	
Moscow	revived	the	Soviet-era	use	of	disinformation,	fakes	and	forgeries,	but	this	
time	on	an	accelerated	level	through	electronic	media.	A	study	published	in	an	
Estonian	military	journal	examined	more	than	500	instances	of	Russian	falsehoods	
with	18	main	narratives	that	accompanied	the	military	campaigns	against	Ukraine	
in	Crimea	and	the	Donbass.	State-controlled	Russian	media	took	advantage	of	
democratic	rhetoric	by	passing	off	the	disinformation	as	simply	a	different	point	of	
view.38		
	
Quality	varies,	but	the	fakes	and	forgeries	appear	in	such	volume,	generating	high	
concentrations	of	stories	online,	that	they	overwhelm	any	efforts	to	expose	and	
discredit	them.	Even	so,	a	variety	of	nonprofit	or	volunteer	groups	has	emerged,	
mostly	in	Ukraine	and	frontline	NATO	countries,	to	document	the	forgeries	and	
press	for	government	capabilities	to	counteract	them	and	other	Russian	information	
war.39	The	U.S.	government	has	proven	too	slow	to	act	capably.	
	
Intelligence-driven	propaganda	

	
Effective	strategists	worldwide	have	collected	intelligence	for	the	purpose	of	using	it	
as	propaganda,	but	Moscow	has	long	excelled	at	the	art	for	both	domestic	and	
foreign	purposes.	
	
Internally,	Russian	regimes	have	used	kompromat,	the	exploitation	of	compromising	
situations	and	information	to	blackmail,	blackball	or	discredit	an	opponent.	The	

																																																								
37
	USSR	KGB,	Political	Intelligence	from	USSR	Territory	(Moscow:	USSR	KGB	Yu.	V.	Andropov	Red	

Banner	Institute,	1989),	trans.	from	original	политическая	разведка	с	территории	СССР	

(Москва:	Краснознаменный	институт	КГБ	СССР	имени	юй.	v.	Андропова,	1989),	passim.,	in	

author’s	collection.	
38
	Yevhen	Fedchenko,	“Kremlin	propaganda:	Soviet	active	measures	by	other	means,”	Estonian	

Journal	of	Military	Studies	(Estonian	National	Defense	College),	2016.		
39
	Excellent	examples	of	such	groups	include	the	multilingual	Stopfake.org	in	Ukraine,	and	The	

Interpreter,	a	project	of	RFE/RL.	



	 15	

Putin	regime	pioneered	kompromat	for	TV	purposes.	As	Yeltsin’s	security	chief,	
Putin	had	a	state-controlled	television	channel	broadcast	covert	camera	footage	of	
Prosecutor	General	Yuri	Skuratov	in	a	sexual	tryst.	Skuratov	had	been	working	with	
the	Swiss	to	investigate	corruption	of	Yeltsin’s	family	members.	The	kompromat-on-
TV	setup	finished	Skuratov’s	career.40	
	
RT	creator	Mikhail	Lesin,	then	head	of	the	All-Russia	State	Television	and	Radio	
Broadcasting	Company,	helped	prepare	Putin’s	FSB	footage	of	Skuratov	for	public	
viewing.	That	operation	is	believed	to	have	cemented	Lesin’s	relations	with	Putin,	
and	caused	Yeltsin	to	reward	Lesin	with	the	cabinet	position	as	press	minister	in	
1999.	RT	provided	the	perfect	edgy,	entertainingly	scandalous	platform	to	inject	
kompromat	into	the	mainstream	for	domestic	political	purpose,	and	to	intimidate	
others	into	“voluntarily”	cooperating	with	authorities.		
	
Internationally,	Russian	intelligence	went	beyond	RT	to	steal	information	and	
release	it,	perhaps	for	the	purposes	of	kompromat	(we	do	not	know	for	a	fact),	but	
certainly	to	disrupt,	demoralize,	discredit,	and	divide	political	and	social	institutions	
in	other	countries.	The	United	States	has	been	the	prime	target.		
	
First	came	WikiLeaks,	founded	in	2005	–	the	year	after	Putin’s	decision	to	
weaponize	information	–	as	what	it	calls	an	“international	journalistic	organization”	
devoted	to	the	anonymous	posting	of	classified	information	for	all	the	world	to	see.	
WikiLeaks	exploited	public	frustrations	with	restrictive	and	often	poorly-conceived	
security	measures	during	the	Global	War	on	Terror.	It	exposed	colossal	quantities	of	
classified	information,	mainly	from	U.S.	government	agencies,	complicating	
American	relations	with	other	countries	and	damaging	Washington’s	image	at	home	
and	worldwide.	WikiLeaks,	and	its	apparently	independent	image,	encouraged	
frustrated	U.S.	government	employees	and	contractors,	among	others,	to	download	
classified	information	for	online	publication	abroad.		
	
It	remains	to	be	seen	whether	WikiLeaks	and	its	founder,	Julian	Assange,	are	or	
controlled	assets	of	the	Russian	government,	but	there	is	no	dispute	that	their	
interests	match.41	Seasoned	counterintelligence	authorities	recognize	an	agency	
relationship	with	the	Russian	services.42	Regardless,	WikiLeaks	and	Assange	were	
instrumental	in	enabling	the	defection	of	disgruntled	NSA	contractor	Edward	
Snowden	to	Russia	in	2013	after	stealing	a	vast	amount	of	classified	data	from	the	
U.S.	government.43	Assange	and	Snowden	frequently	appeared	on	RT	to	denounce	

																																																								
40
	Vitaly	Portnikov,	“The	monster	is	dead:	How	Mikhail	Lesin	managed	to	kill	Russian	

journalism,”	Ukraine	Today,	November	11,	2015.	
41
	Jo	Becker,	Steven	Erlanger,	and	Eric	Schmitt,	“How	Russia	often	benefits	when	Julian	Assange	

reveals	the	West’s	secrets,”	New	York	Times,	August	31,	2016.	
42
	John	Schindler,	“WikiLeaks	is	a	front	for	Russian	Intelligence,”	20Committee.com,	August	31,	

2015.	
43
	Michael	B.	Kelley,	“Edward	Snowden	walked	right	into	a	bizarre	alliance	between	Wikileaks	

and	Russia,”	Business	Insider,	August	3,	2013.	



	 16	

the	United	States	and	its	powers	at	home	and	abroad.	For	the	purpose	of	mapping	
the	Russian	information	war,	WikiLeaks	and	Assange	are	important	components.	
	
Another	component	of	Russia’s	intelligence-driven	propaganda	is	the	hacking	into	
classified	U.S.	government	information	systems,	state	government	systems,	and	
private	data	systems,	for	the	purpose	of	waging	information	war.	Russian	or	
Russian-backed	hackers	broke	into	state	electoral	database	in	what	authorities	
termed	an	attempt	to	manipulate	the	2016	elections.44	The	hackers	stole	internal	
data	from	the	Democratic	National	Committee	(DNC)	and	other	party	organizations,	
reporters	from	the	New	York	Times	and	other	news	organizations,	think	tanks,	and	
other	entities	involved	in	shaping	U.S.	public	opinion,	policy,	and	leadership.45	
WikiLeaks	published	more	than	20,000	internal	DNC	emails,	prompting	the	abrupt	
resignation	of	the	party	chairwoman.		
	
The	effort	must	have	been	massive,	as	both	Russia’s	Federal	Security	Service	(FSB)	
and	its	GRU	military	intelligence	service	were	caught	doing	their	own	separate	
hacking	operations	of	the	campaigns	of	Hillary	Clinton	and	Donald	Trump,	and	pro-
Republican	political	action	committees,	though	the	cyber	attacks	on	Republicans	
received	less	publicity.46	The	private	emails	of	former	secretary	of	state	Colin	
Powell,	among	others,	were	hacked	and	made	public.		
	
FBI	advance	warnings	of	the	hacks	prompted	many	who	had	been	blind	to	the	issue	
to	suddenly	become	counterintelligence-conscious,	and	the	issue	quickly	became	
politicized	along	partisan	lines	during	the	campaign.	The	revelations	added	an	extra	
bitter	and	too-late-to-prove	set	of	issues	of	the	already	hostile	political	atmosphere,	
further	fueling	suspicions	and	motivations	of	each	of	the	two	major	presidential	
nominees,	with	Assange	promising	an	“October	surprise”	just	before	the	election.	
Major	mainstream	news	organizations	raised	the	possibility	that	Russia’s	
espionage-driven	propaganda	was	designed	to	aid	Republican	Donald	Trump	
against	Democrat	Hillary	Clinton.47	RT	gleefully	reported	on	the	new	aspect	of	an	
already	ugly	campaign.48	
	

																																																								
44
	Andy	Greenberg,	“Hack	brief:	As	FBI	warns	election	sites	got	hacked,	all	eyes	are	on	Russia,”	

Wired,	August	29,	2016.	
45
	Evan	Perez	and	Shimon	Prokupecz,	“FBI	investigating	Russian	hack	of	New	York	Times	

reporters,	others,”	CNN,	August	23,	2016.	
46
	Ellen	Nakashima,	“Russian	government	hackers	penetrated	DNC,	stole	opposition	research	on	

Trump,”	Washington	Post,	June	14,	2016.	Joe	Uchill,	“Site	connected	to	Russian	hackers	posts	

Republican	emails,”	The	Hill,	August	12,	2016;	Ben	Schreckinger,	“FBI	investigating	hack	of	GOP	

operative’s	email,”	Politico,	September	29,	2016.	
47
	See	Del	Quentin	Wilber,	Tracy	Wilkinson,	and	Brian	Bennett,	“FBI	investigating	whether	

Russians	hacked	Democratic	Party’s	emails	to	help	Donald	Trump,”	Los	Angeles	Times,	July	25,	

2016.	
48
	“Democrats	ask	FBI	to	probe	alleged	Trump-Russia	connections	over	DNC	hack,”	RT,	August	

31,	2016.	



	 17	

The	U.S.	leadership	failed	to	respond	effectively	to	the	FBI	warnings.	Apart	from	
angry	diplomatic	words,	it	lost	the	opportunity	to	turn	the	tables	by	preparing	
accurate	material	from	the	vast	amounts	of	intelligence	collected	on	the	corruption	
and	other	foibles	of	Putin	and	his	inner	circle,	sanitizing	it,	and	releasing	it	in-kind.	
Such	an	action	would	have	had	an	equalizing	effect	and	served	to	deter	future	
intelligence-driven	political	warfare.		
	
The	FBI	warned	election	officials	in	all	50	states	of	Russian	hacking	threats	to	
manipulate	voting	records	and	election	results.49	
	
‘Curious	incident’	–	The	dog	that	didn’t	bark	

	
U.S.	officials	probably	learned	about	the	strategic	design	and	intent	of	Russian	
propaganda	and	information	war	when	a	marginalized	former	member	of	Putin’s	
inner	circle	bought	multimillion-dollar	real	estate	properties	in	California	and	came	
under	federal	investigation	for	money	laundering.	That	individual	was	Mikhail	
Lesin,	the	Putin	image-maker	and	media	mogul	who	conceived	of	RT	and	the	new	
strategy	of	information	war.	
	
Lesin	was	believed	to	be	talking	to	the	FBI	in	November,	2015,	perhaps	to	make	a	
deal,	when	he	disappeared	for	a	couple	days	before	being	found	in	his	Washington,	
D.C.	hotel	room,	dead	from	blunt-force	trauma	to	the	head	and	neck.		
	
The	strangest	part	of	the	violent	death,	just	blocks	from	the	White	House,	of	a	
former	trusted	aide	to	Putin,	may	not	be	the	death	or	who	was	behind	it.	One	might	
expect	a	former	Putin	insider,	in	trouble	with	the	FBI,	to	die	that	way	before	he	
could	talk.	The	strangest	part	was	that	the	apparent	murder	of	the	creator	of	RT	
never	became	a	Russian	propaganda	theme.		
	
Somehow,	RT	and	other	state-controlled	outlets	“knew”	within	hours	of	the	
discovery	of	the	body	that	Lesin	had	died	of	natural	causes	due	to	a	long	illness	
brought	on	by	excessive	drinking	and	smoking.		
	
For	nearly	a	century,	“died	after	a	long	illness”	has	been	a	staple	of	Kremlin	
propaganda	to	explain	away	inconvenient	deaths.		Shortly	after	news	of	Lesin’s	
demise,	a	Kremlin	spokesman	issued	a	statement	saying	that	Putin	“highly	
appreciates	the	enormous	contribution	Mikhail	Lesin	made	to	the	formation	of	the	
modern	Russian	media.”50	
	

																																																								
49
	Mike	Levine,	“FBI	chief	responds	to	concern	over	cyberthreats	to	US	election	system,”	ABC	

News,	August	30,	2016;	and	Levine,	“FBI	warns	Donald	Trump	and	Hillary	Clinton	staffers	to	

beware	of	foreign	spies	in	US,”	ABC	News,	September	1,	2016.	
50
	Chris	Johnson	and	Alan	Yuhas,	“Police	investigate	after	Putin	ally	Mikhail	Lesin	found	dead	in	

Washington	hotel,”	The	Guardian	(London),	November	7,	2015.	



	 18	

Hours	after	news	of	Lesin’s	death,	RIA	Novosti	cited	an	un-named	“family	member”	
saying	that	Lesin	“died	from	heart	stroke.”	TASS	sourced	an	anonymous	Russian	
Embassy	official	in	Washington	who	supposedly	said	that	“police	found	no	signs	of	
foul	play.”51	RT	simply	quoted	from	those	multiple,	unsourced,	and	apparently	
mutually-confirming	reports.		
	
The	Russian	Foreign	Ministry	claimed	to	know	nothing.	Four	months	later,	after	a	
long	silence	during	an	exhaustive	test	of	Lesin’s	body	for	an	assassin’s	chemicals	or	
radioactive	matter,	District	of	Columbia	authorities	released	the	forensic	
information	that	revealed	massive	blunt-force	trauma	to	Lesin’s	head,	neck,	torso,	
and	limbs.	They	did	not	state	how	the	trauma	occurred.	With	the	news	of	the	
violence	of	Lesin’s	death	now	public,	the	Russian	Embassy	in	Washington	blamed	
U.S.	authorities	for	providing	no	information.52		
	
The	media	outlets	that	Lesin	had	created	or	directed	reported	on	the	autopsy	
results,	but	cast	doubt	on	any	Russian	involvement,	sometimes	hinting	that	the	U.S.	
government	murdered	Putin’s	former	confidant,	and	saying	that	“conspiracy”	
stories	about	a	hidden	Russian	hand	were	a	deliberate	“false	lead.”	RT	quoted	a	
writer	for	the	Executive	Intelligence	Review	as	an	authority	floating	the	“false	lead”	
story,	implying	that	the	publication	was	somehow	connected	to	the	U.S.	intelligence	
community53	when,	in	fact,	it	is	published	by	the	fringe	Lyndon	LaRouche	
organization.	
	
In	a	1950s	glass-and-yellow-brick	curved	building,	the	Dupont	Circle	Hotel	where	
Lesin	was	last	seen	alive	is	considered	“relatively	downscale”	and	outdated,	a	far	cry	
from	the	lifestyle	of	super-rich	Russians	such	as	he.54	The	hotel’s	rates,	though,	are	
within	the	ossified	per	diem	structure	of	the	FBI,	with	its	limited	funds	to	support	
defectors	from	abroad.	Lesin	may	have	been	talking	to	the	FBI	to	prevent	his	
prosecution	and	to	be	allowed	to	remain	in	the	U.S.55	
	
Was	Lesin	indeed	murdered	as	it	appears?	If	so,	by	whom?	The	short	answer	is	that	
we	do	not	know	for	a	fact.	The	Washington,	D.C.	police	stated	in	2016	that	“the	
incident	remains	an	active	Metropolitan	Police	Department	investigation.”56	RT	

																																																								
51
	“Media	tycoon	&	former	Russian	press	minister	Lesin	dies	from	heart	attack	at	57,”	RT,	

November	7,	2015.	
52
	David	Smith	and	Shaun	Walker,	“Former	Putin	press	minister	died	of	blow	to	head	in	

Washington	hotel,”	The	Guardian	(London),	March	10,	2016.	
53
	“‘Blunt	injuries’	killed	Russian	media	tycoon	Lesin	in	Washington	DC	–	forensic	data,”	RT,	

March	10,	2016.		
54
	Damian	Paletta	and	Alan	Cullison,	“Former	Putin	aide	died	of	blunt	force	in	Washington	in	

November,”	Wall	Street	Journal,	March	10,	2016.	
55
	Steven	Lee	Myers,	“Mikhail	Lesin’s	strange	death	in	U.S.	follows	a	fall	from	Russia’s	elite,”	New	

York	Times,	April	2,	2016.	
56
	“Joint	Statement	from	the	District	of	Columbia’s	Office	of	the	Chief	Medical	Examiner	and	the	

Metropolitan	Police	Department,”	March	10,	2016.	



	 19	

continued	to	report	that	there	was	no	foul	play,57	and	the	Russian	Embassy	made	
little	more	of	the	supposed	lack	of	information.	
	
The	silence	indicates	that	someone	at	the	top	of	the	Kremlin	told	the	controlled	
media	not	to	make	a	big	deal	about	Lesin’s	death,	and	if	anything,	to	imply	that	the	
Americans	might	have	done	it.	Sherlock	Holmes	creator	Arthur	Conan	Doyle	might	
have	termed	the	silence	a	most	“curious	incident.”	In	the	1892	mystery	about	a	
stolen	race	horse	and	murder	of	its	trainer	(also	by	blunt	force	trauma	to	the	skull),	
Holmes	deduced	the	perpetrator	by	what	did	not	happen:	the	guard	dog	that	didn’t	
bark.	In	solving	the	mystery,	Holmes	mentioned	“the	curious	incident	of	the	dog	in	
the	night-time.”	But,	responded	another	detective,	“The	dog	did	nothing	in	the	night-
time.”		
	
“That	was	the	curious	incident,”	said	Holmes.	“Obviously	the	midnight	visitor	was	
someone	whom	the	dog	knew	well.”58	
	
	
Weak	U.S.	response	
	
Part	of	Putin’s	propaganda	and	information	war	success	has	been	the	weak	
response	of	the	United	States	and	NATO.	The	West	did	little	to	discourage	the	
crackdown	on	free	news	and	entertainment	media	in	Russia	or	support	the	free	
media	meaningfully.	Washington	did	nothing	when	the	Kremlin	put	the	squeeze	on	
traditional	U.S.-sponsored	media	like	Radio	Liberty	and	the	Voice	of	America,	while	
it	permitted	Putin’s	own	information	war	machine	to	grow	inside	the	United	States.	
The	failure	to	press	Moscow	on	Lesin’s	apparent	murder	had	the	added	benefit	to	
Putin	of	showing,	yet	again,	that	the	U.S.	cannot	protect	defectors	from	harm.	
	
Options/Recommendations	

	
The	United	States	needs	to	re-learn	how	Moscow	waged	active	measures	in	the	past,	
and	learn	how	it	has	refined	those	methods	to	the	information	age	today.	Policy	
options	are	endless.	As	a	first	start,	U.S.	leaders	must	carry	out	the	following	
inexpensive	and	rapid	actions	that	are	relatively	easy	to	do	with	the	proper	strategy,	
people,	and	authority:	
	

• Show	Moscow	that	two	can	play	that	game:	
o Collect,	process,	sanitize,	and	release	selective	intelligence	to	the	

public	on	key	members	of	Putin’s	present	inner	circle	and	family	to	
expose	corruption	and	other	crimes,	and	personal	behavior	that	is	
unacceptable	to	Russian	culture.	

																																																								
57
	“Death	of	Russian	media	tycoon	Lesin	in	DC	believed	natural	despite	criminal	investigation	–	

US	media,”	RT,	April	4,	2016.	
58
	Sir	Arthur	Conan	Doyle,	“Silver	Blaze,”	in	The	Memoirs	of	Sherlock	Holmes	(London:	George	

Newnes,	1894).	



	 20	

o Develop	a	divisive	strategy	to	exploit:	(1)	internal	fissures	within	the	
Putin	inner	circle	and	regime;	(2)	tensions	within	economic	and	
industrial	sectors	in	Russia	and	abroad	that	are	vital	to	the	survival	of	
that	regime;	(3)	political	and	economic	tensions	between	the	
centralized	power	of	Moscow	center	and	the	Russian	regions;	(4)	
regional,	ethnic,	linguistic,	and	cultural	tensions	that,	if	exacerbated,	
could	cause	the	dissolution	of	the	Russian	Federation	in	a	manner	
similar	to	the	collapse	of	the	Soviet	Union.	

o Prepare	and	execute	the	above	strategies	when	necessary.	

• Use	the	presidency	as	a	megaphone,	the	way	President	Reagan	did	against	
the	Soviets,	to	expose	Russian	information	war	strategies	and	practices,	and	
mandate	every	relevant	executive	agency	to	do	the	same.	

• Start	a	new	presidential	administration	with	a	clean	slate.		
o Deny	political	clearances	and	appointments	to	any	individual	who	

willingly	participated	in	Russian	state-controlled	propaganda	
activities	since	2004.	

o Instruct	U.S.	officials	not	to	grant	access	to,	or	interviews	with,	any	
Russian	state-controlled	media;	

o Deny	political	or	policy	access	to	any	individual	or	organization	that	
willfully	participated	in	Russian	state-controlled	propaganda	
activities	since	2004.	

o Deny	U.S.	government	contracts,	grants,	and	clearances	to	any	
individual	or	company	that	willfully	participated	in	any	Russian	state-
controlled	propaganda	activity	since	2004.	

o Encourage	leaders	of	Allied	and	partner	countries	to	do	the	same.	

• Use	existing	law	to	impose	reciprocity	on	Russian	state-controlled	media,	by	
matching	Moscow’s	shutdown	of	U.S.	government-funded	RFE/RL	and	VOA	
with	a	reciprocal	U.S.	shutdown	of	Kremlin-funded	media	in	the	United	
States.	

• Empower	the	FBI	to	monitor	and	apprehend	U.S.-based,	Russian	
government-controlled,	agents	of	influence	in	politics,	academia,	think	tanks,	
journalism,	public	relations,	business,	and	culture,	as	current	law	requires.	

• Strengthen	the	1930s	law	governing	foreign	agents	in	the	United	States,	to	
impose	stiffer	penalties,	including	imprisonment.	

• Require	the	FBI	and	CIA	to	issue	joint	annual	reports,	both	classified	and	
unclassified,	on	the	nature	and	extent	of	Russian	propaganda	and	
information	war	against	the	United	States	and	its	interests.	

• Prioritize	intelligence	collection	and	competent	analysis	of	corruption,	
criminal	behavior,	and	other	behavior	that	Russian	society	finds	intolerable,	
to	have	as	a	deterrent	to,	and	retaliation	against,	Kremlin	propaganda	and	
information	war.	

• Strengthen	the	abilities	of	friendly	countries	to	retaliate	in-kind,	especially	
where	U.S.	law	or	procurement	procedures	limit	or	handicap	such	
capabilities.	

	



	 21	

Conclusion	

	
Moscow’s	strength	in	waging	international	information	war	has	less	to	do	with	its	
own	unique	capabilities,	and	more	with	the	West’s	learned	helplessness	to	prevent,	
deter,	or	retaliate.	The	Kremlin	has	modernized	Soviet	methods	with	mainly	
American	communications	technologies	and	channels	to	create	a	nimble,	
entertaining,	interesting,	and	frustratingly	persistent	firehose	of	falsehood	designed	
to	undermine,	divide,	and	demoralize	its	Western	targets.	Russia’s	information	war	
easily	exploits	gaps	in	U.S.	and	allied	worldview	and	doctrine.	For	all	the	domestic	
demographic,	economic,	industrial,	territorial,	and	other	problems	Putin	faces,	the	
Russian	leader	has	freed	the	Kremlin	from	its	Cold	War-era	bureaucratic	and	
legalistic	inefficiency	and	slowness.	The	West	has	not	done	the	same	for	itself.	
	
	
	
	
	
	

J.	Michael	Waller	is	a	Senior	Fellow	in	Information	Warfare	at	the	Center	for	Security	
Policy,	and	a	founding	editorial	board	member	of	NATO’s	Defence	Strategic	
Communications	journal,	and	of	Demokratizatsiya:	The	Journal	of	Post-Soviet	
Democratization,	now	published	by	the	George	Washington	University.	He	earned	
his	Ph.D.	in	International	Security	Affairs	in	1993	from	the	University	Professors	
Program	at	Boston	University.	


